• Probeer elke dag op een speelse en leerzame manier met je kind bezig te zijn
  • Betrek broertjes en zusjes bij de activiteiten.
  • Mail af en toe foto’s van de activiteiten naar info@down2school.nl en geef daarbij aan of ik deze voor
    mijn website en/of facebook mag gebruiken.
  • Veel plezier!!!
Download weektaak 1 in PDF

Bekijk de weektaak online:

Klik op de dag om te zien wat je vandaag kunt doen

Ontwikkelingsgebied Wat ga je doen ? Hoe kan je dit doen?
Woordenschat Een liedje luisteren over de lente Kijk en luister samen naar het liedje op YouTube: https://youtu.be/X-kGmMNMTVY
Fijne motoriek Tekenen Met allerlei materialen in en om het huis kun je samen met je kind op verschillende manieren gaan tekenen. Probeer vandaag 3 verschillende manieren uit:

– in een met bloem bedekt keukenblad

– op een beslagen raam of spiegel

– in scheerschuim op de vloer van de badkamer

– in een dun laagje zand op een dienblad

– in de tuin met een stokje in het zand

– in een dun laagje rijst op een dienblad

Grove motoriek Klimmen/klauteren Speel het spel: Daar komt de krokodil.
Ga allemaal op de grond staan en zodra een persoon zegt: “Daar komt de krokodil!” gaat iedereen zo snel mogelijk ergens op staan. (stoel/bank/kastje/krukje) Dit spel kan natuurlijk ook buiten gespeeld worden. Zorg dat je vooraf voldoende plekken creëert waarop gestaan kan worden. Leg bijvoorbeeld kussens op de grond.
Woordenschat Voorlezen/luisteren Zoek samen een fijn plekje om te zitten en lees circa 15 minuten een verhaal of boekje voor. Zodra de tijd om is kijkt u nogmaals naar het verhaal of naar de plaatjes die er eventueel bij horen. Zoek samen 3 woorden uit het boek en schrijf deze op een vel papier. Ga samen op zoek naar deze woorden, in en om het huis, en leg het geschreven woord bij het gevonden voorwerp.
Fijne motoriek
Letterkennis
Cijferkennis
Spelletje op de IPad Download het spel: “letterschool” en ga ermee aan de slag.

Kleuren
sorteren/matchen/benoemen
Woordenschat
Voorwerpen zoeken Kies een kleur, bijvoorbeeld groen.
Verzamel, gedurende 15 minuten, alle
voorwerpen in huis die groen zijn en leg deze
bij elkaar op tafel of op de grond.
(appel, theedoek, bakje, legoblokje, schaar,
poppenjurkje etc.)
Na 15 minuten ga je alle voorwerpen bekijken
en benoem je wat het is en leg je de nadruk op
de kleur.
Ontwikkelingsgebied Wat ga je doen ? Hoe kan je dit doen?
Probleemoplossend denken
Fijne motoriek
Een zoekspelletje Het is tijd voor een verstopspelletje. Gebruik hiervoor allerlei doosjes en bakjes met een
deksel. (blikjes/broodtrommels/doosjes/potjes met
draaidop)Het is belangrijk dat het uw kind lukt om het voorwerp er uit te halen. Pak een voorwerp
(balletje/blokje/poppetje o.i.d.) en verstop deze, ongezien in een van de voorwerpen.
Je kindje mag nu gaan zoeken door de verschillende bakjes te schudden en open te
maken.Lukt het om het voorwerp terug te vinden? Draai de rollen ook om.
Grove motoriek Klimmen/klauteren Zet binnen een parcours uit waar het kindje
overheen mag klimmen. Gebruik hierbij de
bank, kussens en matrassen. Misschien lukt
het al om over een stoel te klimmen of over
een poef. Verwerk deze dan in het parcours.
Hou hierbij de veiligheid goed in de gaten en
geef je kind een hand als deze dat nog nodig
heeft. De kinderen mogen tussentijds de
grond niet aanraken!
Mondmotoriek Blazen door een rietje Kijk samen het filmpje op YouTube:
https://youtu.be/07vkZe_Ew2MSpeel daarna het eenden race spel. Hiervoor
heb je een bak water nodig, bad eendjes (of
iets anders wat drijft zoals
pingpongballetjes) en rietjes.
– Welk eendje gaat het snelst?
– Welk eendje gaat langzaam?
Fijne motoriek Knippen/plakken Maak een eend. Teken de ronde vormen op
gekleurd papier en laat het kindje deze zelf
uitknippen. Lukt dit nog niet zelfstandig dan
doe je het samen. Gebruik voor de vleugel
de omtrek van hun eigen hand. Trek deze
over en help met uitknippen. Plak alles op
een gekleurd vel papier.
Ontwikkelingsgebied Wat ga je doen ? Hoe kan je dit doen?
Fijne motoriek Knippen/plakken Knip uit een tijdschrift of kleurplaat 5-8
verschillende vormen/figuren. (sluit daarbij aan
bij de belevingswereld van het kind)
Het kindje mag deze figuren doormidden
knippen. Maak er daarna een puzzeltje van
door te laten zien dat je de beide helften ook
weer naar elkaar toe kunt schuiven. Plak de
helften weer als 1 geheel op een vel papier.
Grove motoriek Klimmen/klauteren Maak een spinnenweb in de woonkamer. Pak
een bol wol en knoop het begin vast aan de
deurklink. Ga nu samen een spinnenweb maken
door de bol wol uit te rollen en steeds weer aan
een ander punt vast te maken.
(lamp/tafelpoot/kast) Maak zo een groot
spinnenweb in de woonkamer. Als het klaar is
ga je samen proberen om door de woonkamer
te lopen zonder te touwen aan te raken. Erover
heen stappen en er onderdoor kruipen.
Succes!!
Fijne motoriek Bolletjes maken
lijmen
De lammetjes worden weer geboren.
Kijk samen naar het filmpje op YouTube:
https://youtu.be/kwEUR7lpcGQGa daarna aan de slag met de volgende knutselopdracht. Teken met een zwarte stift een schaap op wit papier en knip deze uit. Plak het schaap op een gekleurd vel papier. Nu mag het kindje met watten bolletjes maken en deze op het schaap plakken.
Kleuren
sorteren/matchen/benoemen
woordenschat
Voorwerpen zoeken Kies een kleur, bijvoorbeeld rood.
Verzamel, gedurende 15 minuten, alle
voorwerpen in huis die rood zijn en leg deze bij
elkaar op tafel of op de grond.
(bal, theedoek, bakje, legoblokje, schaar,
poppenjurkje etc.)
Na 15 minuten ga je alle voorwerpen bekijken
en benoem je wat het is en leg je de nadruk op
de kleur.
Luisteren/woordenschat Voorlezen Zoek een rustig plekje in huis en ga 20 minuten
voorlezen uit een mooi boek.
Praat daarna over wat je gelezen hebt of
bespreek de plaatjes die bij het verhaal zitten.
Ontwikkelingsgebied Wat ga je doen ? Hoe kan je dit doen?
Woordenschat Filmpje kijken Kijk samen naar het filmpje op YouTube
en doe mee:
https://www.youtube.com/watch?v=4D7_H1o-rso
Fijne motoriek Knutselen/ lijmen Maak menselijke figuurtjes met restjes
stof, draadjes wol, macaroni of stokjes
die je met lijm op een vel papier plakt.
Benoem hierbij de lichaamsdelen en
wijs deze bij elkaar aan.
Grove motoriek
Getalbegrip
Koppel cijfer aan aantal
Gooien Zet in de woonkamer verschillende
voorwerpen neer waarin een
tennisballetje gegooid kan worden.
(mand/wasmand/pan/emmer/afwasteil)
Leg in elk voorwerp een kaartje met
daarop een cijfer tot 10.
Gooi om de beurt het balletje in een van
de voorwerpen. Is het raak, pak dan het
cijfer op en benoem welk cijfer erop
staat. Pak nu het juiste aantal
legoblokjes en leg deze bij het cijfer in
het voorwerp. Ga door totdat alle
voorwerpen geweest zijn. Doe deze
oefening vandaag 3 keer.
Woordenschat
lichaamsbesef
Lichaamsdelen aanwijzen Ga voor deze oefening samen voor de
spiegel staan en wijs om en om bij
elkaar de volgende lichaamsdelen aan:
oog, oor, neus, mond, tand, kin, haar,
been, arm, knie, hand, voet, vinger,
ellenboog en teen.
Meten Lichaamsdelen meten Ga samen aan de slag met het meten
van je lichaam
Ontwikkelingsgebied Wat ga je doen ? Hoe kan je dit doen?
Communicatie Liedje met gebaren leren Kijk het volgende filmpje van Lotte en Max
op youtube:https://www.youtube.com/watch?v=E68KhnUVmks
oefen samen de gebaren
Fijne motoriek Broodjes versieren Ga voor de lunch je broodjes versieren.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld plakjes kaas,
vlees en komkommer of allerlei ander
broodbeleg wat je kindje lekker vindt.kijk op google voor nog
meer ideeën: google afbeeldingen van
versierde boterhammen
Geheugen trainen
Woordenschat
Boodschappen spel Vul een mandje met 5 levensmiddelen die je
in de kast hebt staan en die herkenbaar zijn
voor je kind.
Bekijk en bespreek samen wat er in het
mandje zit.
Je kindje mag er daarna een minuut naar
kijken. Leg er daarna een theedoek overheen
en haal, zonder dat het kindje het ziet, een
voorwerp uit het mandje. Daarna haal de
theedoek eraf. Wat is er weg?
Doe daarna het voorwerp weer terug en
herhaal het spel door er nu ongezien een
ander voorwerp uit te halen.
Grove motoriek Wandelen
Klimmen/klauteren/balan
ceren/springen
Ga samen een stuk wandelen, maar let bij je
wandeling goed op alles wat je tegenkomt.
Probeer te kijken waarop je kan klimmen,
vanaf kan springen of waarop je kan
balanceren. Voor elke oefening die je doet
krijg je 1 punt. Je mag pas terug naar huis
lopen als je 10 punten hebt gehaald. (trapje
op en af, balanceren op een stoeprand, over
een plas springen, alleen op het wit van het
zebrapad, een rondje om een paaltje rennen,
van de stoeprand springen etc.)
Veel plezier!!
Kleuren
sorteren/matchen/benoem
en
Woordenschat
Voorwerpen zoeken Kies een kleur, bijvoorbeeld blauw.
Verzamel, gedurende 15 minuten, alle
voorwerpen in huis die blauw zijn en leg deze
bij elkaar op tafel of op de grond.
( theedoek, bakje, legoblokje, schaar,
poppenjurkje etc.)
Na 15 minuten ga je alle voorwerpen
bekijken en benoem je wat het is en leg je de
nadruk op de kleur.