- Probeer elke dag op een speelse en leerzame manier met je kind bezig te zijn
- Betrek broertjes en zusjes bij de activiteiten.
- Mail af en toe foto’s van de activiteiten naar info@down2school.nl en geef daarbij aan of ik deze voor
mijn website en/of facebook mag gebruiken. - Veel plezier!!!
Bekijk de weektaak online:
Klik op de dag om te zien wat je vandaag kunt doen
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Woordenschat | Een liedje luisteren over de lente | Kijk en luister samen naar het liedje op YouTube: https://youtu.be/X-kGmMNMTVY |
Fijne motoriek | Tekenen | Met allerlei materialen in en om het huis kun je samen met je kind op verschillende manieren gaan tekenen. Probeer vandaag 3 verschillende manieren uit:
– in een met bloem bedekt keukenblad – op een beslagen raam of spiegel – in scheerschuim op de vloer van de badkamer – in een dun laagje zand op een dienblad – in de tuin met een stokje in het zand – in een dun laagje rijst op een dienblad |
Grove motoriek | Klimmen/klauteren | Speel het spel: Daar komt de krokodil. Ga allemaal op de grond staan en zodra een persoon zegt: “Daar komt de krokodil!” gaat iedereen zo snel mogelijk ergens op staan. (stoel/bank/kastje/krukje) Dit spel kan natuurlijk ook buiten gespeeld worden. Zorg dat je vooraf voldoende plekken creëert waarop gestaan kan worden. Leg bijvoorbeeld kussens op de grond. |
Woordenschat | Voorlezen/luisteren | Zoek samen een fijn plekje om te zitten en lees circa 15 minuten een verhaal of boekje voor. Zodra de tijd om is kijkt u nogmaals naar het verhaal of naar de plaatjes die er eventueel bij horen. Zoek samen 3 woorden uit het boek en schrijf deze op een vel papier. Ga samen op zoek naar deze woorden, in en om het huis, en leg het geschreven woord bij het gevonden voorwerp. |
Fijne motoriek Letterkennis Cijferkennis |
Spelletje op de IPad | Download het spel: “letterschool” en ga ermee aan de slag.
|
Kleuren sorteren/matchen/benoemen Woordenschat |
Voorwerpen zoeken | Kies een kleur, bijvoorbeeld groen. Verzamel, gedurende 15 minuten, alle voorwerpen in huis die groen zijn en leg deze bij elkaar op tafel of op de grond. (appel, theedoek, bakje, legoblokje, schaar, poppenjurkje etc.) Na 15 minuten ga je alle voorwerpen bekijken en benoem je wat het is en leg je de nadruk op de kleur. |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Probleemoplossend denken Fijne motoriek |
Een zoekspelletje | Het is tijd voor een verstopspelletje. Gebruik hiervoor allerlei doosjes en bakjes met een deksel. (blikjes/broodtrommels/doosjes/potjes met draaidop)Het is belangrijk dat het uw kind lukt om het voorwerp er uit te halen. Pak een voorwerp (balletje/blokje/poppetje o.i.d.) en verstop deze, ongezien in een van de voorwerpen. Je kindje mag nu gaan zoeken door de verschillende bakjes te schudden en open te maken.Lukt het om het voorwerp terug te vinden? Draai de rollen ook om. |
Grove motoriek | Klimmen/klauteren | Zet binnen een parcours uit waar het kindje overheen mag klimmen. Gebruik hierbij de bank, kussens en matrassen. Misschien lukt het al om over een stoel te klimmen of over een poef. Verwerk deze dan in het parcours. Hou hierbij de veiligheid goed in de gaten en geef je kind een hand als deze dat nog nodig heeft. De kinderen mogen tussentijds de grond niet aanraken! |
Mondmotoriek | Blazen door een rietje | Kijk samen het filmpje op YouTube: https://youtu.be/07vkZe_Ew2MSpeel daarna het eenden race spel. Hiervoor heb je een bak water nodig, bad eendjes (of iets anders wat drijft zoals pingpongballetjes) en rietjes. – Welk eendje gaat het snelst? – Welk eendje gaat langzaam? ![]() |
Fijne motoriek | Knippen/plakken | Maak een eend. Teken de ronde vormen op gekleurd papier en laat het kindje deze zelf uitknippen. Lukt dit nog niet zelfstandig dan doe je het samen. Gebruik voor de vleugel de omtrek van hun eigen hand. Trek deze over en help met uitknippen. Plak alles op een gekleurd vel papier. ![]() |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Fijne motoriek | Knippen/plakken | Knip uit een tijdschrift of kleurplaat 5-8 verschillende vormen/figuren. (sluit daarbij aan bij de belevingswereld van het kind) Het kindje mag deze figuren doormidden knippen. Maak er daarna een puzzeltje van door te laten zien dat je de beide helften ook weer naar elkaar toe kunt schuiven. Plak de helften weer als 1 geheel op een vel papier. |
Grove motoriek | Klimmen/klauteren | Maak een spinnenweb in de woonkamer. Pak een bol wol en knoop het begin vast aan de deurklink. Ga nu samen een spinnenweb maken door de bol wol uit te rollen en steeds weer aan een ander punt vast te maken. (lamp/tafelpoot/kast) Maak zo een groot spinnenweb in de woonkamer. Als het klaar is ga je samen proberen om door de woonkamer te lopen zonder te touwen aan te raken. Erover heen stappen en er onderdoor kruipen. Succes!! ![]() |
Fijne motoriek | Bolletjes maken lijmen |
De lammetjes worden weer geboren. Kijk samen naar het filmpje op YouTube: https://youtu.be/kwEUR7lpcGQGa daarna aan de slag met de volgende knutselopdracht. Teken met een zwarte stift een schaap op wit papier en knip deze uit. Plak het schaap op een gekleurd vel papier. Nu mag het kindje met watten bolletjes maken en deze op het schaap plakken. ![]() |
Kleuren sorteren/matchen/benoemen woordenschat |
Voorwerpen zoeken | Kies een kleur, bijvoorbeeld rood. Verzamel, gedurende 15 minuten, alle voorwerpen in huis die rood zijn en leg deze bij elkaar op tafel of op de grond. (bal, theedoek, bakje, legoblokje, schaar, poppenjurkje etc.) Na 15 minuten ga je alle voorwerpen bekijken en benoem je wat het is en leg je de nadruk op de kleur. |
Luisteren/woordenschat | Voorlezen | Zoek een rustig plekje in huis en ga 20 minuten voorlezen uit een mooi boek. Praat daarna over wat je gelezen hebt of bespreek de plaatjes die bij het verhaal zitten. |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Woordenschat | Filmpje kijken | Kijk samen naar het filmpje op YouTube en doe mee: https://www.youtube.com/watch?v=4D7_H1o-rso |
Fijne motoriek | Knutselen/ lijmen | Maak menselijke figuurtjes met restjes stof, draadjes wol, macaroni of stokjes die je met lijm op een vel papier plakt. Benoem hierbij de lichaamsdelen en wijs deze bij elkaar aan. ![]() |
Grove motoriek Getalbegrip Koppel cijfer aan aantal |
Gooien | Zet in de woonkamer verschillende voorwerpen neer waarin een tennisballetje gegooid kan worden. (mand/wasmand/pan/emmer/afwasteil) Leg in elk voorwerp een kaartje met daarop een cijfer tot 10. Gooi om de beurt het balletje in een van de voorwerpen. Is het raak, pak dan het cijfer op en benoem welk cijfer erop staat. Pak nu het juiste aantal legoblokjes en leg deze bij het cijfer in het voorwerp. Ga door totdat alle voorwerpen geweest zijn. Doe deze oefening vandaag 3 keer. |
Woordenschat lichaamsbesef |
Lichaamsdelen aanwijzen | Ga voor deze oefening samen voor de spiegel staan en wijs om en om bij elkaar de volgende lichaamsdelen aan: oog, oor, neus, mond, tand, kin, haar, been, arm, knie, hand, voet, vinger, ellenboog en teen. |
Meten | Lichaamsdelen meten | Ga samen aan de slag met het meten van je lichaam ![]() |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Communicatie | Liedje met gebaren leren | Kijk het volgende filmpje van Lotte en Max op youtube:https://www.youtube.com/watch?v=E68KhnUVmks oefen samen de gebaren |
Fijne motoriek | Broodjes versieren | Ga voor de lunch je broodjes versieren. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld plakjes kaas, vlees en komkommer of allerlei ander broodbeleg wat je kindje lekker vindt. ![]() meer ideeën: google afbeeldingen van versierde boterhammen |
Geheugen trainen Woordenschat |
Boodschappen spel | Vul een mandje met 5 levensmiddelen die je in de kast hebt staan en die herkenbaar zijn voor je kind. Bekijk en bespreek samen wat er in het mandje zit. Je kindje mag er daarna een minuut naar kijken. Leg er daarna een theedoek overheen en haal, zonder dat het kindje het ziet, een voorwerp uit het mandje. Daarna haal de theedoek eraf. Wat is er weg? Doe daarna het voorwerp weer terug en herhaal het spel door er nu ongezien een ander voorwerp uit te halen. |
Grove motoriek | Wandelen Klimmen/klauteren/balan ceren/springen |
Ga samen een stuk wandelen, maar let bij je wandeling goed op alles wat je tegenkomt. Probeer te kijken waarop je kan klimmen, vanaf kan springen of waarop je kan balanceren. Voor elke oefening die je doet krijg je 1 punt. Je mag pas terug naar huis lopen als je 10 punten hebt gehaald. (trapje op en af, balanceren op een stoeprand, over een plas springen, alleen op het wit van het zebrapad, een rondje om een paaltje rennen, van de stoeprand springen etc.) Veel plezier!! |
Kleuren sorteren/matchen/benoem en Woordenschat |
Voorwerpen zoeken | Kies een kleur, bijvoorbeeld blauw. Verzamel, gedurende 15 minuten, alle voorwerpen in huis die blauw zijn en leg deze bij elkaar op tafel of op de grond. ( theedoek, bakje, legoblokje, schaar, poppenjurkje etc.) Na 15 minuten ga je alle voorwerpen bekijken en benoem je wat het is en leg je de nadruk op de kleur. |