- Probeer elke dag op een speelse en leerzame manier met je kind bezig te zijn
- Betrek broertjes en zusjes bij de activiteiten.
- Mail af en toe foto’s van de activiteiten naar info@down2school.nl en geef daarbij aan of ik deze voor
mijn website en/of facebook mag gebruiken. - In deze weektaak staan onder andere activiteiten gericht op het komende paasweekend.
- Ik denk dat jullie, samen met de eerste weektaak, aardig vooruit kunnen qua activiteiten. De volgende
weektaak verschijnt daarom op maandag 20 april. Oefeningen die nog moeilijk waren, of juist heel leuk,
kun je in de komende 2 weken herhalen. - Veel plezier en alvast fijne paasdagen gewenst!
Bekijk de weektaak online:
Klik op de dag om te zien wat je vandaag kunt doen
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Woordenschat Dierengeluiden |
Filmpje kijken Dierengeluiden leren |
Kijk samen het volgende filmpje https://youtu.be/pQQ3mnTZMvU Herhaal daarna samen de dieren en de geluiden. Werk je met Leespraat, schrijf de geluiden dan ook op terwijl je ze maakt of gebruik het knipblad onderaan de weektaak. Eendje- kwak Koe- boe Hondje- waf Geitje- me Kip-tok |
Fijne motoriek | Verven | Verf met een kwast het hele handje geel. Doe dit voorzichtig en zorgvuldig zodat ze het gevoel kunnen ervaren. Druk de volledige hand op een wit vel papier en versier deze tot een mooie kip. De vingerafdrukken kunnen kuikentjes worden die hun moeder volgen. |
Grove motoriek | Eierrace | Hou een eierrace door met een ei op een lepel een parcours af te leggen. Maak een parcours met kussens of pionnen waar je omheen moet lopen of doorheen moet slalommen. Wie haalt de snelste tijd? Speel in teams of ieder voor zich. Dit kan zowel binnen als buiten. (Tip: doe je dit binnen dan kun je het beste de eieren eerst even koken) |
Luisteren / Woordenschat | Voorlezen over dieren |
Zoek een rustig plekje in huis en ga 20 minuten voorlezen uit een mooi boek over dieren. Praat daarna over de dieren waarover je gelezen hebt en maak samen de bijbehorende dierengeluiden. |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Begrippen kennis Kleuren Vormen |
Filmpje kijken van Nijntje Verven |
Kijk samen het filmpje van Nijntje https://youtu.be/7VRzwh94kic Verf nu de kleurplaat onderaan deze weektaak |
Mondmotoriek | Blazen | Maak op een tafel, of op de grond, een groot vierkant veld met blokken of lego. Gebruik bij dit spel pingpong balletjes en een rietje. Blaas het balletje zo hard als je kan vooruit. (heb je geen pingpong balletjes, dan kan het ook met een watje of propje papier) Maak het moeilijker door in het midden een blokje te leggen waar je het balletje omheen moet blazen. |
Vormen kennis Begrippen Fijne motoriek |
Op zoek in huis Kleuren |
Pak 3 vellen papier en een zwarte stift. Teken een groot vierkant, een cirkel en een driehoek en leg deze op de grond. Ga samen op zoek naar geometrische vormen in huis. Leg alle gevonden voorwerpen bij de juiste vorm. Kleur nu de kleurplaat onderaan deze weektaak. Welke vormen zie je allemaal? |
Grove motoriek | Grote stappen maken, kruipen en sluipen |
Verander de gang in een spinnenweb met stroken wc-papier of linten en ga erdoor heen zonder ze aan te raken. Kunnen papa en mama dit ook? |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Woordenschat: Wat is Corona? |
Een prentenboek luisteren en bekijken |
Kijk eerst zelf het filmpje over Corona. Denk je dat dit begrijpelijk is voor jouw kind, kijk het dan samen. https://youtu.be/HkutqzW7xjM Is het filmpje over corona niet geschikt, kies dan een ander prentenboek uit op https://www.brainbro.nl/ |
Grove motoriek | Wasknijperspel | Neem allemaal 5 wasknijpers en iedereen moet proberen deze op de kleding van iemand anders kwijt te raken. Als het spel stopt heeft de gene met de minste wasknijpers gewonnen. Dit spel kun je buiten doen, terwijl je rent en elkaar probeert te pakken. Je kunt dit binnen doen en afspreken dat je bijvoorbeeld alleen mag kruipen. En je kunt het een hele ochtend of middag doen. Wie kan ongezien een wasknijper bij iemand anders aan zijn trui of broek vastmaken? |
Fijne motoriek Lichaamsbesef |
Jezelf tekenen | Neem een groot vel papier (of plak er veel aan elkaar) en maak van je kind een omtrek die ze kunnen inkleuren en versieren. Benoem alle lichaamsdelen en wijs ze aan. Ga voor het tekenen van het gezicht voor de spiegel staan. Benoem en wijs alles aan en help met het tekenen van de ogen, oren etc. op de juiste plek in het gezicht. |
Fijne motoriek | Een garage maken | Neem een (fruit)kistje of stevige (schoenen)doos, flink wat lege wc-rollen, lijm en eventueel wat verf. Het is simpel: lijm de wc-rollen één voor één en plak ze in het kistje. Met een laag verf kun je de buitenkant wat kleur geven. Laat het drogen, en voilà: je garage voor speelgoedauto’s is klaar. Dit “kastje” is ook handig om poppen of kleine knuffels in op te bergen. |
Luisteren/woordenschat | Voorlezen | Zoek een rustig plekje in huis en ga 20 minuten voorlezen uit een mooi boek. Praat daarna over wat je gelezen hebt of bespreek de plaatjes die bij het verhaal zitten |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Communicatie Gebaren |
Een verhaal luisteren met de bijbehorende gebaren |
Kijk samen naar het verhaal over de berenjacht https://youtu.be/CCbon0Mq-xY |
Grove motoriek Wandelen/fietsen |
Op berenjacht | Ga nu zelf op berenjacht in de buurt. Dit kan lopend of met de fiets. Speel het spel: berenbingo onderaan deze weektaak. Vergeet niet om zelf ook een beer voor het raam te zetten en registreer deze op: https://www.berenjachtkaart.nl/ |
Fijne motoriek Knippen/plakken Vormenkennis |
Zelf een beer maken | Ga nu zelf een beer maken met hele en halve cirkels. Om het makkelijker te maken knip je de cirkels eerst zelf, maar laat je kindje deze wel zelf doormidden knippen |
Grove motoriek Kleuren matchen en benoemen Begrippen oefenen |
Bouwen met Lego | Gebruik voor deze opdracht Lego en/of Duplo blokken. Ga eerst samen alle blokjes sorteren op kleur en leg ze bij elkaar. Benoem daarbij steeds de kleuren. “De blauwe leggen we hier en de rode daar.” Als alle blokken gesorteerd zijn ga je torens bouwen. Van elke kleur een toren. Benoem ook hierbij de kleuren. Welke toren in het hoogst? Van welke kleur zijn er de meeste blokken en van welke het minst? |
Fijne motoriek | Snijden en prikken en rijgen | Na de berenjacht heb je vast zin een gezonde snack. Deze kan je samen maken. Ga lekkere fruitspiesjes maken. Neem hiervoor fruit wat je kind lekker vindt en makkelijk te snijden en prikken is zoals druiven, meloen of banaan. Kijk goed naar wat je kind zelf al kan snijden en prikken en help daar waar nodig. Daarna eet je deze gezellig samen op! |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Kijken en luisteren
Eieren zoeken |
Een filmpje kijken en eieren zoeken |
Kook voor iedereen in het gezin 1 of 2 eieren en verstop deze in de kamer. Kijk naar het filmpje van Nijntje https://youtu.be/8ccMo6wNo8c Zorg ervoor dat je eitjes hebt verstopt voordat je het filmpje gaat kijken zodat ze meteen na het filmpje zelf eieren kunnen zoeken. |
Fijne motoriek | Eieren verven | Versier de gevonden eieren met verf. Door de eierdoos in stukjes te knippen heb je meteen handige eierdopjes die je ook nog mooi kunt versieren met verf en kleine veertjes. Presenteer de eitjes morgenvroeg bij het ontbijt. Eet smakelijk. |
Grove motoriek | Wortel gooien | Een leuk spel om zelf te maken: Teken een paashaas op een groot stuk karton. Maak zakjes in de vorm van wortels en gooien maar! |
Oog/hand coördinatie | Ezeltje prik, maar dan met een konijn |
Je staat ongeveer 3 of 4 stappen voor het bord met het konijn. Je krijgt een blinddoek om. Het geblinddoekte kind krijgt een konijnenstaartje (prikker met een stukje touw) in de hand en wordt vervolgens een paar keer in het rond gedraaid. Daarna mag de speler geblinddoekt proberen om de staart op de juiste plaats van de ezel te prikken. Succes!! |