- Probeer elke dag op een speelse en leerzame manier met je kind bezig te zijn
- Betrek broertjes en zusjes bij de activiteiten.
- Mail af en toe foto’s van de activiteiten naar info@down2school.nl en geef daarbij aan of ik deze voor
mijn website en/of facebook mag gebruiken. - Veel plezier!
Bekijk de weektaak online:
Klik op de dag om te zien wat je vandaag kunt doen
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Communicatie | Een nieuw gebaar leren |
Kijk samen naar het filmpje over het gebaar van verven. https://youtu.be/Vy1STpPuBng Dit gebaar ga je elke dag herhalen bij het maken van de activiteit waarbij verf nodig is. Door een week lang, dagelijks aandacht te besteden aan een gebaar slijt het in, zowel bij jou als bij je kind. |
Fijne motoriek | Verven en vouwen | Smeer dikke verf, in verschillende kleuren, in het midden van een vel papier. Vouw het dicht en open het daarna weer, zodat de prachtige vlinder die ontstaat zichtbaar wordt. Laat uw kind met waterverf verven, het papier dichtvouwen en over de vouw heen wrijven zodat er een mooi patroon ontstaat. Een leuke tip: gebruik de vouwwerkjes als kaart en stuur deze bijvoorbeeld naar opa en oma. |
Woordenschat | Filmpje kijken | Kijk het liedje over het lieveheersbeestje. https://youtu.be/enh_UlXsLkk |
Tellen Hoeveelheden Begrippen |
Werken met lieveheersbeestjes |
Met de werkbladen over de lieveheersbeestjes, onderaan deze weektaak, kun je zelf leuke opdrachten en oefeningen maken. Pas de moeilijkheid aan, aan het niveau van je kind. Je kunt bijvoorbeeld stippen tekenen die je samen telt. Oefenen met cijfersymbolen of aantallen in een keer overzien. Splitsen kan ook. |
Fijne motoriek Knippen/plakken |
Lieveheersbeestje maken van een wc ro |
Maak samen het wc rolletje helemaal zwart, dit kan met papier, maar ook met zwarte verf. Van zwart papier maak je 2 voelsprieten. De vleugels maak je van rode, halve cirkels. Jij knipt de cirkels, maar je kindje kan deze door de midden knippen. De zwarte stippen maak je met verf. Tel de stippen terwijl je ze maakt. |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Dieren raden | Leren over dieren In de wei |
Ga samen het filmpje kijken van juf Roos https://youtu.be/9x9dP4Zad6s Herhaal na het filmpje de dieren die je gezien hebt en de bijbehorende dierengeluiden. |
Sorteren, matchen | Dieren verzamelen en sorteren |
Verzamel samen alle dieren uit je huis: dus Schleichdieren, legodieren, knuffeldieren, Playmobil dieren en ga zo maar door. Kun je ze sorteren? Op welke manieren kan dit allemaal? Sorteer ze op kleur, op materiaal op grootte. Om het nog wat moeilijk te maken kun je ze sorteren op plek waar ze leven. In de dierentuin, op de kinderboerderij of in huis? Zijn het land of zeedieren? |
Fijne motoriek | Brooddeeg maken, kneden en dieren maken |
Recept: 500 gr bloem 10 gr zout 20 gr boter, op kamertemperatuur 7 gr gedroogde gist 300 ml water, lauwwarm Meng alle ingrediënten met elkaar tot een deeg . Kneed het deeg minimaal 10 minuten door. Het kneden zorgt ervoor dat de gluten in het deeg een soort netwerk gaan vormen. Hierdoor kan het brood straks goed rijzen en zal het eindresultaat mooi luchtig worden. Maak een bal van het deeg en leg deze in een licht met olie ingevette kom. Dek de kom af met plasticfolie of een natte theedoek en laat het deeg op een warme en tochtvrije plaats 1 uur rijzen. Het deeg is nu klaar om verder verwerkt te worden. Laat het deeg na het vormen nog 1 uur afgedekt rijzen op een warme en tochtvrije plaats. Bak de broden in een voorverwarmde oven op 220 ⁰C. Houd voor kleine broodjes een baktijd van 15 tot 25 minuten aan en voor grote broden 35 tot 45 minuten. Ga lekker lang samen kneden, maak bolletjes deeg en slangen. Een goede fijnmotorische oefening. Het resultaat eet je natuurlijk gezellig samen op! |
Fijne motoriek | Verven met takken |
Ga samen een flinke wandeling maken en ga daarbij opzoek naar materialen die als kwast gebruikt kunnen worden. (takken, blaadjes, gras) Als je thuis bent bekijk je de verzamelde items en ga je aan de slag. Pak een vel papier en 3 kleuren verf. Wat gebeurt er als je met de takken gaat verven? Maak het gebaar voor verven als je met de activiteit bezig bent. |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Communicatie | Gebaren leren | Nu je het gebaar voor verven inmiddels gebruikt is het tijd om ook wat gebaren van de kleuren te gaan leren. Kijk hiervoor het volgende filmpje: https://youtu.be/xWvD1IJegTc Kies 2 kleuren uit die je kind aanspreken en ga de gebaren daarvoor oefenen. Ook nu is het belangrijk om, gedurende de dag, het gebaar regelmatig te herhalen. “Kijk dit is….” Noem de kleur en maak het gebaar. |
Fijne motoriek | Kleuren mengen | Ga samen experimenteren met verf. Wat gebeurt er als je kleuren gaat mengen? Rood- geel Blauw- rood Blauw- geel Maak met het resultaat een mooie verftekening |
Kleuren leren Woordenschat tellen |
Kleuren zoeken | Gebruik hiervoor de twee kleuren die je gekozen hebt bij het aanleren van de gebaren. Bijvoorbeeld blauw en rood. Zoek in huis alle blauwe en rode spullen en leg ze bij elkaar. (kleding, blokjes, keukengerei, speelgoed) |
Luisteren/woordenschat | Voorlezen | Zoek een rustig plekje in huis en ga 20 minuten voorlezen uit een mooi boek. Praat daarna over wat je gelezen hebt en bespreek de plaatjes die bij het verhaal zitten. Welke kleuren zie je op de plaatjes? |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Luisteren woordenschat |
Een filmpje kijken | Kijk het verhaal van rupsje nooit genoeg https://youtu.be/G_FrSIruAtE |
Communicatie | Het gebaar voor rups leren |
Kijk het filmpje over het gebaar van de dag https://youtu.be/fmWPynupwZI |
Fijne motoriek | Een rups verven | Verf de handen van je kindje in 2 kleuren. Laat ze het gevoel van de kwast op hun hand ervaren. Maak met de handafdrukken een rupsje en maak daarbij het gebaar voor rups en verven. |
Fijne motoriek | Parcours van stoepkrijt maken |
Ga lekker naar buiten en maak samen een parcours van stoepkrijt. Een route die ze kunnen volgen en eindeloos kunnen herhalen. |
Grove motoriek | Samen als een rups bewegen. |
Ga allemaal op de grond zitten en hou elkaar vast bij de enkels. Beweeg nu samen als een rups door de kamer. |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Natuur Woordenschat |
Filmpje kijken | Kijk naar het filmpje over de rups die een vlinder wordt https://youtu.be/hOXYcnQFWlg Herhaal het gebaar voor rups |
Fijne motoriek | Zout en stoepkrijt mengen. |
Kleur zout door stoepkrijt fijn te raspen met een zeef of spatraampje, mengen en in laagjes in een potje of glas doen. Raspen is een goede oefening, maar pas op voor scherpe randjes. Benoem de kleuren en maak de bijbehorende gebaren. |
Geheugen | Memory spelen | Speel samen een memoryspel met rupsen en vlinders. Gebruik hiervoor het knipvel onderaan deze weektaak . |
Fijne motoriek | Een vlinder verven | Verf een vlinder en gebruik hierbij al je fantasie. Meng bijvoorbeeld kleuren voor de vleugels. Je kunt ook de verftechniek van maandag gebruiken door eerst 1 kant van de vlinder te verven en deze daarna dubbel te vouwen |
Communicatie | Gebaren herhalen | Herhaal regelmatig de gebaren. Die voor verven, voor rups en de twee kleuren die je hebt gekozen. Herhaal nog een keer de gebarenfilmpjes uit deze weektaak. https://youtu.be/Vy1STpPuBng https://youtu.be/fmWPynupwZI https://youtu.be/xWvD1IJegTc |