De meivakantie is begonnen. Nog 2 weken thuis en dan gaan de kinderen langzaam hun schoolritme weer oppakken.
Omdat het vakantie is zijn de kinderen waarschijnlijk vrij van huiswerk. Om de structuur er toch wat in te houden heb ik in deze weektaak elke dag twee opdrachten om met elkaar te doen.
Misschien geeft dit jou, als ouder ook weer iets meer tijd om te lezen. Het volgende boek is echt een aanrader:
Positief gedrag stimuleren bij kinderen en tieners met Downsyndroom, €19,95 www.stichtingdownsyndroom.nl
Hoe moet je reageren op je kind met Downsyndroom dat telkens wegrent? Wat doe je, als je kind alles op de grond gooit? Wat doe je als hij overal en altijd grapjes maakt? Wat doe je als zij weer eens op de grond ligt en niets meer wil? Eindelijk is de handleiding die David Stein schreef nu ook in het Nederlands beschikbaar. Dit boek is een zeer toegankelijk boek. Het geeft iedere ouder heel veel inzichten in de oorsprong van het gedrag en vooral ook in de manier waarop je er het beste op kan reageren of juist niet moet reageren. Ook geeft het leerkrachten en begeleiders van kinderen met Downsyndroom handvaten om positief gedrag te stimuleren. Een onmisbaar en handzaam boek voor iedere ouder, leerkracht en begeleider.
De respons maar reageer niet methode. Een handleiding voor gedrag bij Downsyndroom.
ISBN 978-90-8161-274-6
Bekijk de weektaak online:
Klik op de dag om te zien wat je vandaag kunt doen
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Communicatie | Een nieuw gebaar leren (vogel) |
Kijk naar het filmpje van het gebaar van de dag https://youtu.be/0SmwLeX4kD4 |
Grove en fijne motoriek | Zelf een nestje maken |
Voor deze opdracht ga je zelf een vogelnestje maken. Kijk eerst samen het volgende filmpje: https://youtu.be/YNzy0EcxGbI Nu ga je samen op pad. Neem een tasje of bakje mee en ga |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Fijne motoriek Knippen |
Een vogel knutselen |
Je gebruikt hiervoor een wc rol. Deze beplak je met kleurtjes papier of je verft deze. Voor de vleugels gebruik je een ovale vorm. Laat je kindje hier rondom, kleine knipjes inmaken. Een goede fijn motorische oefening om de knipvaardigheden te verbeteren. |
Mond motoriek | Vogelgeluiden maken |
Probeer samen vogel geluiden te maken door te fluiten en te tjilpen. Maak het gebaar van vogel erbij terwijl je dit doet. Stimuleer je kind om zijn/haar stem op verschillende manieren te gebruiken. Heb je een fluitje in huis? Gebruik deze dan ook. Met een stukje papier in je mond kun je een snaveltje maken en een vogeltje nadoen |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Grove motoriek | Lammetjes zoeken |
Overal zijn weer volop lammetjes. Vandaag kijk je samen dit filmpje: https://youtu.be/cBUV5DoC48g Daarna ga je op pad om lammetjes te bekijken. Bij een boer |
Fijne motoriek | Een lammetje maken |
Maak nu een lammetje. Je kunt hiervoor de kleurplaat onderaan deze weektaak gebruiken of zelf een lammetje tekenen. Maak met watten, of wit papier, kleine bolletjes die je op het lammetje plakt. |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Tactiele ontwikkeling Grove en fijne motoriek |
Spelen met scheerschuim |
Vandaag gaan we lekker spelen met scheerschuim. Dit kan op tafel, op de (badkamer)vloer of in een leeg bad. Zorg voor lekker veel scheerschuim en ga hier samen in schrijven. Maak letters, golvende bewegingen en rondjes. |
Communicatie | Nieuw gebaar leren |
Vandaag leer je het gebaar voor zon. Kijk hiervoor naar het filmpje van het gebaar van de dag https://youtu.be/r3qULG152bM Kijk nu het volgende filmpje |
Ontwikkelingsgebied | Wat ga je doen ? | Hoe kan je dit doen? |
---|---|---|
Fijne motoriek Knippen |
Een zon maken | Herhaal het gebaar van de zon. Je gaat nu zelf een zon maken door stroken te knippen om de zonnestralen te maken. Je kunt ook rietjes in stukjes knippen en die als zonnestralen gebruiken. |
Grove motoriek | Wandelen | Ga gezellig buiten een wandeling maken. Hoor en zie je de vogeltjes (herhaal het gebaar) Schijnt de zon (herhaal het gebaar) Misschien kun je nogmaals bij de lammetjes gaan kijken. Zijn ze alweer gegroeid? |